lørdag, april 17, 2004

Udvikling og Konkurrence

De to store søgemaskine mastodonter Yahoo og Google ruster
sig til fremtidens marked.

Siden opløsningen af deres indbyrdes samarbejde har vi været
vidne til et sandt fyrværkeri af nye service's, tjenester,
teknologiske forbedringer.
(Gmail, webrank, interface, MyYahoo, googlepersonalized)

Giganterne dækker stort set hele søge industrien ved at levere
data til alle mindre tjenester som de enten har opkøbt eller
langsomt æder sig ind på.
(alta vista, alltheweb, overture, inktomi, netscape, iwon)

Om deres monopol vil holde når verdens største forhandler
af styresystemer "Microsoft" får færdigudviklet et system
med en integreret søgemaskine bliver fremtidens store spørgsmål

Nogle mener at Microsoft vil opnå en unfair fordel når
nu flest mennesker på verdenplan benytter Windows styresystem.

Personlig tror jeg ikke Google's popularitet vil dale medmindre
Microsoft kan levere mindst lige så gode søgeresultater eller
endnu bedre.

Pt. modtager MSN resultater fra bla. Yahoo som godt nok kan
måle sig med Google's i kvantitet, men slet ikke i kvalitet
fordi der stadig findes døde link, dubletter, gamle hjemmesider
i mængen af data.

Afgørende forskel på Yahooslurp og Googlebot ses i størrelsen på
listede dokumenter og dybden i crawl, hvor Google lister langt
flere undersider end Yahoo.

Giganternes kamp og deres søgemaskinestrategi