torsdag, maj 06, 2004

SuperGoogle eller Big Brother

Alle har hørt om fænomenet Superman, men hvem kender til SuperGoogle. Det er en søgemaskine som ved alting. Faktisk er det lidt mindre søgemaskine og mere et orakel. Du og jeg har ikke adgang til at spørge oraklet (endnu). Hvis vi havde, ville vi gå på opdagelse og lære alt om alt og mere om hemmelighederne hos hinanden. Ingen information, offenlig som privat er hemmeligholdt for SuperGoogle. Den vil vide hvad du skriver i en email og hvad du måtte sige i en telefon. Den kan helt sikkert sige en hel masse om vores indkøbsvaner og kortlægge vores bevægelser ved at granske i vores rejseplaner. Den vil kunne sige noget om dit helbred og din medicinske historie, måske også dit DNA. SuperGoogle kender dit ansigtsudtryk.
Den vil kunne genkende dig på et overvågningskamera i gadebilledet når du spadserer forbi.

Hvordan har du det med at oraklet "SuperGoogle" ved næsten alt om dit personlige habitus? Fordi før eller siden, er det en kendsgerning. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig konstruktionen af en prototype ala SuperGoogle. Tag Google som vi kender idag, giv den adgang til en stor marketings database i stil med Acxiom, tilsæt fagregistre og de gule og hvide sider, LexisNexis, vores medicinske optegnelser, kredit kort transaktioner, signal information fra din mobiltelefon udbyder, (INS) folkeregisteret, (IRS) told og skat, og (DMV) motorkontor optegnelser/registreringer, og vi er ved at være tæt på en altvidende bevidsthed. (den syvende sans)

Hvis vi virkelig vil udnytte mediet optimalt, integrerede man blot tale-til-tekst teknologi på den lokale telefon server i sammenspil med ansigts- genkendelses software. Sådan, SuperGoogle kan høre og se. Alt er digitalt og derfor også søgebart. Hvad så mere? jo alle disse nødvendige informations kilder er allerede tilsluttet Internettet den dag i dag, dog er følsomme oplysninger beskyttet bag en firewall og med begrænset adgang. Eksisterer SuperGoogle? Svaret er vanskeligt, men virkeligheden overgår mange gange fantasien.
Fakta er at jagten på information er tidens trend (goldrush)

Der er ligesom gået Googlemania (google domæner) i den og af sjove indslag kan jeg nævne denne side Googlerace hvor du er istand til at teste præsident kandidaternes popularitet til det kommende valg baseret på søgeord.
(f.eks low and order + war and peace)

Seneste 400 registreringer af Google domæner

Flere iagttagelser på Google fænonemet

Test dine søgeord & termer og se om de er populære

Jo mere jeg ved, så ved jeg at jeg ikke ved noget
(Seokrates)