søndag, juni 06, 2004

META tags - META data

Myten om Meta Tags og er Meta Tags nok

Kedeligt men sandt, meta-data (data om data) virker bare ikke,
og der er grunde til at tro det aldrig vil.
Det perfekte web vil sansynlighvis kunne udvikle sig ud fra et højst ufuldkomment et.

Søgemaskinerne giver for nuværende værdi til faktorer udenfor siden højere prioritet for at blive ranket. (PR 0/10 - 10/10)
Dette er for at forhindre nemme resultater ved meta spamming.
Søgemaskinerne stoler aldrig på hvad du har at sige om din hjemmeside, de stoler kun på massemeddelelsesmidler, effekten i omtalen fra andre hjemmesider.
På den anden side så udvikler designere stadig forskellige former for meta-data, nogle meget brugbare, og andre tværtimod.

Title og Alt-Text

Søgemaskinerne vil en skønne dag være klar til at bruge optisk karakter genkendelse for "text-som-images"
Dette vil ikke gøre image alt-text forældet, men en afgørende grund til at webdesignere gør brug af alt-text
( bortset fra nogle hardcore HTML evangelister) er fordi nogle har fortalt dem at det kan have betydning i forbindelse med søgemaskine optimering.

Titlen er også en del af "meta-data", men er ekstremt vigtige i søgeresultaterne, ved bookmarking, og på andre områder. Titlen er også synlig i en browser, som ses i browserens title bar.
Title tag tilhører som sådan ikke naturligt området for usynlige baggrunds meta data.

Meta-Keywords

Så er der meta-keywords og meta-description erklæringen, som er mere eller mindre anvendelige, for slet ikke at sige
"totalt ubrugelige" og dog Spider Inktomi vil give dem begrænset værdi, hvorimod Google som ignorerer dem totalt i forbindelse med ranking, og viser kun nogen gange meta-description i søgeresultaterne (SERP'S)
Meta-keywords har også udvidet sig til at indeholde en masse pre-definerede elementer.
(the Dublin Core Metadata Initiative)

Meta-keywords var også udtænkt til at være hjælpsomme bla. ved at tilføje stavefejl eller relaterede begreber til en hjemmeside. Det kunne have den betydning, at når nogen skrev om øl, så omtaltes det som "boblende alkohol" i meta sektionen.

Søgemaskiner som Google vægter/analyserer synonymer og ord dannelser. Google vurderer især "link text" som peger på en side, så hvis du linker til omtalte side om øl med anchor-text i linket "boblende alkohol" er der ingen grund til at forfatteren tilføjer denne frase nogen steder, og vedkommende ville sandsynlighvis ikke engang have tænkt på at skrive synonymet.

Vigtige faktorer for ranking i Google

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

I must be missing something with the whole pagerank thing. I mean, if I go after a keyword, and I get it to the top position in the search engines, why should I care at all about the pr that is going to show in the google bar. It shouldn't matter at all, to anyone. After all, the whole point is to grab those top positions, and you can do that just fine without having high google pr.

9:03 PM  
Anonymous Page Rank said...

Hi Kim Anton, I found your blog while searching for the latest blog news covering Increase Pagerank, and although META tags - META data isn't a perfect match to what I am looking for, I certainly like the look and feel of your blog.

2:09 PM  
Anonymous SEO said...

Hey Kim Anton, Your META tags - META data message is well received. I am just out searching for information on Page Rank and related and ended up on your blog. Although I'm not an avid "blogger", I have decided to save yours and come back since the information provided has substance.

8:41 PM  
Anonymous Top Position Fast said...

#1 in Search Engines was actually the information I was looking for when I found your blog. META tags - META data is certainly a great topic Kim Anton... Are you interested in trading links between our sites?

2:55 AM  

Send en kommentar

<< Home