onsdag, juli 14, 2004

Søgemaskineoptimering

Kan jeg forbedre min ranking i Google på søgeordet "søgemaskineoptimering" er et scenario som jeg vil teste.

Til formålet benytter jeg google toolbar + meta tags analyzer.
(backlink test, PR samt keyword analyse)

Først finder jeg top 10 - 20 ved at søge på ordet søgemaskineoptimering, dernæst tester jeg pagerank PR (0/10 - 10/10) for hver enkelt side samt finder sider der linker til hver især. (relevans i både ind/udgående link)

Til sidst analyserer jeg hjemmesidernes title, beskrivelse, og søgeordenes popularitet for at danne mig et billede af hvad der ligger til grund for den enkelte hjemmesides ranking.

Ingen kender Google's algoritme 100%, men ved at teste hjemmesider der er listet i top 10 - 20 kan man ved at sammenligne testresultater f.eks finde ud af at google pt. vægter udveksling af link, linkbytte, linkpopularitet som en del af algoritmen der udløser en høj pagerank.

Eksempel på et SEO Firma's rank
Rank no.2 aizee.dk har en PR 5/10 og med 61 backlink og tildeles position no.2 på søgeordet "søgemaskineoptimering"

Linkpopularitet
Findes der mange sider der peger på/linker til din hjemmeside og de har minimum PR 4/10 vises de i resultaterne og her har Aizee.dk 61 link, hvilket giver siden en fornem no.2 ranking PR.

Min egen side opnår en 12 plads med 3/10 PR og en metatags keyword analyse på 100% og et enkelt 5/10 site der linker, nemlig mit eget index.
(desværre er der ingen 4/10 sider blandt dem der linker og derfor er det kun mit index der tæller eller google har ikke opdateret backlink endnu fordi jeg ved der er flere derude der linker til min side med "ANCHOR TEXT" guidelines til søgemaskineoptimering)

Umiddelbart ser det ud til at være en overkommelig opgave at forsøge at øge min rank fordi de fleste konkurrende sider's linkpopularitet er fremkommet ved at linke fra deres undersider eller kundesider.
Jeg vil dog bestæbe mig på at udveksle link til beslægtede hjemmesider. ( og undgå sider med rederict link)

Teori
Det ser ud til at sider hvor indholdet er mere business orienteret eller hvor vedkommende er registreret som PPC bruger (I kategorien søgemaskineoptimering) får fortrinsret dog uden at jeg kan dokumentere påstanden.

I øvrigt mener jeg at have læst et sted at Google anvender "trafikmåling" alså indregner en klik popularitet
i algoritmen, men igen det er omend endnu sværere at påvise.
Derimod er det 100% sikkert at linkpopularitet spiller en overordenlig stor rolle hvis man ønsker at ens hjemmeside skal have en chance for en ranking i top 10.

Hvordan finder man så lige linkpartnere med en høj PR værdi,
som er villig til at linke til din hjemmeside.
Du kan selvfølgelig følge den manuelle metode som beskrevet her,
men med PR prowler kan du automatisere hele processen, beregne
effekten af din indsats i løbet af nul komma fem.

Det eneste du nu skal gøre er at sende en mail til indehaverne
af de sider PR prowler har fundet frem og som skal være med til at give din hjemmeside et "MEGA PAGERANK BOOST"

Sidst men ikke mindst, så vil den slags analyse værktøj give dig
den nødvendige indsigt og du vil lære at se sammenhænge/tendenser
som du aldrig selv ville kunne gennemskue, for slet ikke at forglemme et enormt forbrug af værdigfuld tid, som kunne bruges på at markedsføre dine produkter.

Download PR prowler »

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

I must be missing something with the whole pagerank thing. I mean, if I go after a keyword, and I get it to the top position in the search engines, why should I care at all about the pr that is going to show in the google bar. It shouldn't matter at all, to anyone. After all, the whole point is to grab those top positions, and you can do that just fine without having high google pr.

6:46 PM  
Anonymous Page Rank said...

Hi Kim Anton, I found your blog while searching for the latest blog news covering Page Rank, and although Søgemaskineoptimering isn't a perfect match to what I am looking for, I certainly like the look and feel of your blog.

2:02 PM  
Anonymous SEM said...

Hey Kim Anton, Your Søgemaskineoptimering message is well received. I am just out searching for information on Search Engine Position and related and ended up on your blog. Although I'm not an avid "blogger", I have decided to save yours and come back since the information provided has substance.

8:37 PM  
Anonymous Page Rank said...

Søgemaskineoptimering is a great subject Kim Anton, Your message is well received. I am just out searching for information on SEM and related and ended up on your blog.

10:36 AM  
Anonymous #1 in Search Engines said...

Top Position Fast was actually the information I was looking for when I found your blog. Søgemaskineoptimering is certainly a great topic Kim Anton... Are you interested in trading links between our sites?

1:57 AM  

Send en kommentar

<< Home