lørdag, april 24, 2004

Søgemaskinevenlige sider med spider-map

Når du designer hjemmesider bør de være både brugervenlige og søgemaskinevenlige.
Lige meget om du programmerer sider i rå HTML, asp, php, CMS og især hvis dit domæne indeholder mange dokumenter er det altid god praksis at hjælpe søgemaskinernes crawlere & spidere på vej ved at henvise dem til en spider-map som indeholder alle de filer du ønsker en søgemaskine skal indeksere.

Fordelen ved at tilføje en spider-map til dit index er at give googlebot et insitament til at crawle dybere.
Som udgangspunkt vil sider med lav PR ikke blivet crawlet i dybden, men ved at have en spider-map (lokke mad) gør du arbejdet nemmere for googlebot og med held kan du
intensivere din PR.

Som et minimum skal der være et tekstlink (statisk link) integreret i bunden af index
som pejer på spider-map og endnu bedre når domænet indeholder mange filer er det at placere et link (spider-map.html) på hver side.

En af årsagerne til at googlebot ikke kan eller finder alle dine sider er nemlig
1) lav PR
2) Din menu er lavet med en applet
3) Java vs. dynamiske URL (CMS)
3) META TAGS er ikke valid


Der findes ingen gyldig grund til ikke at have en spider-map når du nu i løbet af
nul komma fem selv kan lave en online og især fordi Google selv anbefaler denne praksis.


Fremstil en gratis spider-map online

torsdag, april 22, 2004

Blackhat teknikker
Høj risiko vs lav risiko SEO

Der findes SEO teknikker som kan vil føre til udelukkelse af dit domæne fra Google hvis de afsløres eller hvis en af dine konkurrenter bliver opmærksom på snyderiet og anmelder dig for spam.

Disse teknikker, ( i daglig tale kaldes for "black hat" teknik) er et emne i mange forum indlæg med deraf følgende ruin for mange intetanende optimerings eksperter.

Tvivlsom Seo praksis

PS: Du bliver blacklistet ved brug af
-------------------------------------------------

† automatisk genereret bagdørssider
† cloaking og falske redirects
† overforbrug af søgeord
† usynlig tekst eller usynlige link
† sider indeholdende irrelevante ord
† duplikeret indhold på et utal af sider
† rene link farme uden relation
† andre metoder der forsøger at snyde søgemaskiner

TIPS: Test søgeterm "define: SEO"

tirsdag, april 20, 2004

Brugervenlighed vs. Crossbrowsing

Din hjemmeside's design skulle gerne kunne ses
i flere slags browsere og helst på samme måde
som du selv ser designet i IE6.0 + Mozilla osv.

Ifølge min logfil/stat kan jeg se at mange Mac
brugere med Opera browser besøger min hjemmeside.
Hvordan mon de ser mit design, er det fyldt med fejl
eller ser de det stilrent?

Hvordan kan jeg finde ud af det hvis jeg ikke lige
kan komme i nærheden af en Mac (min mor har en Mac :O)
Dog er det nemmere når jeg kender en service hvor
jeg kan teste designet online.

Test design i Safari 1.2 Browser

Når Google opdaterer sin algoritme

Tænk hvis du kunne se ind i fremtiden og forudsige din
ranking (topplacering) eller måske pitfall næste gang
Google ændrer sin algoritme.

Faktisk findes der en hjemmeside med en service der
mener at kunne teste din nuværende Google pagerank
og samtidig fortælle dig om den falder vs stiger næste
gang der sker ændringer i algoritmen.

Test din fremtidige pagerank

Det for tidligt at sige om denne service skal tages seriøst,
men sikkert er det at Google vil rydde op i spam og ingen
kan blot læne sig tilbage i sofaen hvis de vil beholde deres
position.

Fakta er at sider der leverer frisk content hyppigt
vil altid tiltrække større opmærksomhed og derfor
også få besøg af googlebot oftere.

søndag, april 18, 2004

Test populære termer

Hvem har sagt at analyse arbejde ikke også kan være
sjovt?
Jeg fandt denne hjemmeside "googleduel" helt tilfældigt
og syntes jeg ville dele mit fund med jer' :O)

F.eks prøv Gender Guesser
Test hvor udbredt/populært dit navn er!

Googleduel
Den Intilligente Søgemaskine

Vi ser tendenser på fremtidens søgemaskine teknologi
hos Google og som vil være et skridt på vejen til en
mere intelligent søgning.

Vi har vel alle brugt søgetermer der ikke ligefrem førte
til nøjagtig det vi søgte fordi nogle udtryk/termer dækker
over flere fagområder.
F.eks er tilstandsrapport kun noget der vedrører bygninger?

Lokal søg + tema inddeling vil være en ny måde at
dele søgeresultaterne (SERPS) op på.

Morgendagens Google og fremtidens søge teknologi

lørdag, april 17, 2004

Udvikling og Konkurrence

De to store søgemaskine mastodonter Yahoo og Google ruster
sig til fremtidens marked.

Siden opløsningen af deres indbyrdes samarbejde har vi været
vidne til et sandt fyrværkeri af nye service's, tjenester,
teknologiske forbedringer.
(Gmail, webrank, interface, MyYahoo, googlepersonalized)

Giganterne dækker stort set hele søge industrien ved at levere
data til alle mindre tjenester som de enten har opkøbt eller
langsomt æder sig ind på.
(alta vista, alltheweb, overture, inktomi, netscape, iwon)

Om deres monopol vil holde når verdens største forhandler
af styresystemer "Microsoft" får færdigudviklet et system
med en integreret søgemaskine bliver fremtidens store spørgsmål

Nogle mener at Microsoft vil opnå en unfair fordel når
nu flest mennesker på verdenplan benytter Windows styresystem.

Personlig tror jeg ikke Google's popularitet vil dale medmindre
Microsoft kan levere mindst lige så gode søgeresultater eller
endnu bedre.

Pt. modtager MSN resultater fra bla. Yahoo som godt nok kan
måle sig med Google's i kvantitet, men slet ikke i kvalitet
fordi der stadig findes døde link, dubletter, gamle hjemmesider
i mængen af data.

Afgørende forskel på Yahooslurp og Googlebot ses i størrelsen på
listede dokumenter og dybden i crawl, hvor Google lister langt
flere undersider end Yahoo.

Giganternes kamp og deres søgemaskinestrategi
Placering af søgeord

Synlighed i søgemaskinerne er baseret på dine søgeord
(keywords og fraser) som placeres følgende steder.

* Domæne Navn
* Web Page Titles
* Meta Tags
* Header Content
* Body Content
* Text Links
* Fil Navne


* Link ALT text
* No Frames Content
* Named Anchors
* Ordered Lists
* Directory Navne
* CSS classes
* Other

Vil du vide mere om dette emne kan jeg kun opfordre dig til at læse mere
om emnet og på den måde finde ud af hvorledes du kan øge trafikken på din hjemmeside ved at teste dine Keyword og på den måde forbedre en eksisterende ranking

fredag, april 16, 2004

Skift i brug af antal ord
Flere og flere internet brugere benytter
et større antal ord i deres søge fraser.
Et enkelt ord er derimod sjældnere og sjældnere
anvendt.
Ifølge en rapport fra Onestat
er 32.58% af søgninger foretaget med to ord og et ord opnår kun 19,02% af
alle søgninger
Sidste år tangerede et ords søgninger 24.76%
tre ord i frasen opnår 25,61%

Søgemaskineoptimering

Stigning i antal af hjemmesider og kampen om topplaceringer gør optimering
af hjemmesider med et enkelt ord vanskeligt og især de populære termer.
Derfor kan du med fordel forøge dine chancer ved at benytte flere søgeord, termer i dine metatags samt bodytext.

Ex: Find velegnede termer med dette værktøj hvor jeg har brugt ordene google + rankings blot for at give dig en fornemmelse at hvor egnede en frase kan være. :O)
Forslag til søgeterm
Ny-Yahoo algoritme

Efter at yahoo har valgt at benytte Inktomi (yahooslurp) til at indsamle data
i stedet for data fra google er mange hjemmesider ikke længere repræsenteret
i Yahoo Directory.

Se om du er listet
Du kan checke din rank i Yahoo (webrank) en tjeneste i stil med Google pagerank
Yahoo webrank

Findes din hjemmeside i yahoo kan du ligeledes se hvor mange undersider du har med i deres database ved at benytte @ foran http://www.din-side.dk
når du bruger søgeformen.