søndag, juni 20, 2004

Kan Googles søgeresultater manipuleres?

Algoritmens indflydelse på Pagerank

Spørgsmålet er interessant og leder
hen til den gamle twist om det nu
er "Content eller Backlink" der har
størst relevans qua en ranking
i søgemaskinen Google.

Studie af algoritmen viser at satser
du på begge strategier har du større
chance for at fastholde din pagerank,
især med emner hvor der er stor konkurrence.

Har du opserveret et fald i pagerank fra
f.eks 5/10 til 4/10 når du analyserer
søgeresultaterne kan det være vanskeligt
at tyde årsag og sammenhæng.

Kan det være Google der danser (googledance)
Er der huller i din backlink strategi eller
er det konkurrencen som er blevet skærpet.
Har algoritmen ændret sig siden sidst således
at din optimering fremstår som mangelfuld eller
måske det modsatte er tilfældet (keyword stuffing)
Upcoming-pagerank-value-checking-tool »

Nogle af disse faktorer kan testes, medens andre
parametre såsom clickpopularitet (skjult element i algoritmen)
er en af de indikatorer som er vanskeligst at kontrollere.

Kan vi regne med ægtheden eller er resultaterne fremkommet
ved manipulation ved massive klik på et link eller med link
"Googlebomb vs. The Wiki Sandbox" strategi.
Google forsøger at dæmme op for spam, men med de mange hensyn
der indregnes, ser det ud som om at Google accepterer et minimum
af teknikker førend de blacklister en spammer.

Den værste form for manipulation er "pagerank scam"
der fremkommes ved tyveri af pagerank når et endnu
ikke åbnet domæne rederictes til en side med høj PR.
Køb og salg af manipuleret pagerank »

En høj pagerank er attråværdig og ensbetydende med
præstige, men betyder også at googlebot vil give
hjemmesiden større opmærksomhed ved at besøge siden
med hyppigere interval end lavere rageret hjemmesider.
Netop derfor gør spammere alt for at manipulere med
søgeresultaterne i Google.
Vil Google blackliste Link Sælgere »

Eksempler på grov manipulation kan spores i søgeresultaterne,
men heldighvis kun i en kort periode for Google bliver
dygtigere og dygtigere til at afsløre svindel og kun
ærlighed betaler sig i det lange løb.

mandag, juni 14, 2004

Kunsten at finde egnede keyword

Content og tilbagevisende Link

Hvordan kan jeg sikre en brugbar rankings uden at
skulle agere som enhver "SEO GURO" der regelmæssigt
optimerer og tweaker deres hjemmeside.

Husk overholdelse af "regel no.1"
Det handler om at hjælpe søgemaskinerne
med at bibringe relevante søgeresultater.

To ting der bare skal være i orden

1. Genbrug af de vigtigste keyword fra title tag i body text
(gentaget naturligt 4 - 5 gange )
2. målrettede link udefra der pejer på din side
med beskrivende link-text (anchor)

Disse link vil hjælpe dig med at lave en liste over
de mest velegnede keywords til brug i din niche

Foreslå et keyword og se relevans
Test keywords popularitet
Download Keyword Tool

Analyse af Google's algoritme
Test og studie af topplaceringer og deres bevægelser
viser tydeligt at click-popularitet er en ny faktor
der medregnes når en ranking skal fastholdes.

torsdag, juni 10, 2004

Googlebomb Watch

Kan Google manipuleres

Googlebomb Watch følger med i udviklingen af nye innovative
(og ældre trends) Googlebombs.

Hvad er Googlebomb?
En Googlebomb er når en gruppe af mennesker i fælleskab beslutter at linke til en på forhånd udvalgt hjemmeside ved hjælp af en specielt sammensat link-text, udelukkende med det formål at forbedre hjemmesidens ranking i Google (PR ™)

Denne trend kan udspringe af politisk årsag for at sætte en person
i miskredit, eller som ren og skær gimmick.
Ordet/termen "nigritude ultramarine" så dagens lys blandt
SEO'er som del af en udfordring. (Søgemaskineoptimering)

Opgaven var at ranke dette totalt intetsigende ord indenfor
et fastlagt interval og hvor #Rank No.1 (SERP) kunne se frem
til en splinterny IPOD og en flat panel Monitor.

Googlebomb Watch »

søndag, juni 06, 2004

META tags - META data

Myten om Meta Tags og er Meta Tags nok

Kedeligt men sandt, meta-data (data om data) virker bare ikke,
og der er grunde til at tro det aldrig vil.
Det perfekte web vil sansynlighvis kunne udvikle sig ud fra et højst ufuldkomment et.

Søgemaskinerne giver for nuværende værdi til faktorer udenfor siden højere prioritet for at blive ranket. (PR 0/10 - 10/10)
Dette er for at forhindre nemme resultater ved meta spamming.
Søgemaskinerne stoler aldrig på hvad du har at sige om din hjemmeside, de stoler kun på massemeddelelsesmidler, effekten i omtalen fra andre hjemmesider.
På den anden side så udvikler designere stadig forskellige former for meta-data, nogle meget brugbare, og andre tværtimod.

Title og Alt-Text

Søgemaskinerne vil en skønne dag være klar til at bruge optisk karakter genkendelse for "text-som-images"
Dette vil ikke gøre image alt-text forældet, men en afgørende grund til at webdesignere gør brug af alt-text
( bortset fra nogle hardcore HTML evangelister) er fordi nogle har fortalt dem at det kan have betydning i forbindelse med søgemaskine optimering.

Titlen er også en del af "meta-data", men er ekstremt vigtige i søgeresultaterne, ved bookmarking, og på andre områder. Titlen er også synlig i en browser, som ses i browserens title bar.
Title tag tilhører som sådan ikke naturligt området for usynlige baggrunds meta data.

Meta-Keywords

Så er der meta-keywords og meta-description erklæringen, som er mere eller mindre anvendelige, for slet ikke at sige
"totalt ubrugelige" og dog Spider Inktomi vil give dem begrænset værdi, hvorimod Google som ignorerer dem totalt i forbindelse med ranking, og viser kun nogen gange meta-description i søgeresultaterne (SERP'S)
Meta-keywords har også udvidet sig til at indeholde en masse pre-definerede elementer.
(the Dublin Core Metadata Initiative)

Meta-keywords var også udtænkt til at være hjælpsomme bla. ved at tilføje stavefejl eller relaterede begreber til en hjemmeside. Det kunne have den betydning, at når nogen skrev om øl, så omtaltes det som "boblende alkohol" i meta sektionen.

Søgemaskiner som Google vægter/analyserer synonymer og ord dannelser. Google vurderer især "link text" som peger på en side, så hvis du linker til omtalte side om øl med anchor-text i linket "boblende alkohol" er der ingen grund til at forfatteren tilføjer denne frase nogen steder, og vedkommende ville sandsynlighvis ikke engang have tænkt på at skrive synonymet.

Vigtige faktorer for ranking i Google

fredag, juni 04, 2004

Linkpopularitet vs PageRank™

Link Appeal

Har du forventning om god ranking i søgemaskinerne
så er "linkpopularitet" en af strategier du bør
satse mest på. Sammen med frisk content (rig på keyword)
så er udveksling af link "x-antal link der pejer" på din hjemmeside" faktorer der udløser topplaceringer.

Når du skal teste et links værdi kan du via Google Toolbar aflæse pagerank, men med "link appeal" optimerings tool får du langt mere detaljeret data om den enkelte hjemmeside hvilket gør processen med at finde egnede link-partnere der kan gavne din ranking meget nemmere.
Link Appeal

onsdag, juni 02, 2004

Søgemaskine Pyramiden

Søgemaskinerne samarbejder indbyrdes
Ved at få indsigt i søgemaskiner og kataloger's indbyrdes tilhørelsesforhold er det muligt at blotlægge hvem der leverer data (serp's) til hvem og hvorfor + vide hvilke søgemaskiner, kataloger du skal tilmelde hjemmesiden til så det matcher med dit marked og søgemaskinestrategi. En hurtig analyse viser at Dmoz (OPD) er det vigtigste katalog som selv googlebot indsamler data fra til brug i google's egne søgeresultater.
Linkpopularitet er en faktor der har stor betydning for din ranking i søgemaskinerne, derfor er det et "must" at du og dine linkpartnere er listet i de samme søgemaskiner. Med "Google toolbar" kan du finde ud af hvor mange der linker til din hjemmeside, men kun hvis siderne har en pagerank på 4/10 vil resultatet afspejle sidernes relevans og blive vist i toppen af søgeresultaterne.
Hvilke søgemaskiner samarbejder