onsdag, juli 28, 2004

Google Dance

Det er lidt over en måned siden sidste "Google Dance"
og en ny kan meget vel
opserveres de kommende dage.

Normalt opdaterer Google sit index en gang i måneden.
Med over 4 billioner sider i sit index og med mere end tusinde servere
der samarbejder om at opretholde og behandle information,
så er et re-index en forpligtigelse af uhørlig størrelse i proportion
og er i store træk af samme effekt som et naturligt fænomen
som en måne formørkelse kan have på omgivelserne.

Det er flere forskellige datacentre Google benytter til at behandle det
gigantiske store flow af information i deres system.
Igennem hele update perioden, er det ikke uanmindeligt at opservere
en målbar forskel i søgeresultaterne fra datacenter til datacenter.
Disse 'hop/spring i listninger' og positioner udover diverse datacentre
er netop derfor blevet benævnt som Google dance.
En dans kan tage op til et par dage førend alt igen er normalt.

Google dance er altid en gala event. Indenfor et par timer efter en
dans/reindex er blevet bekræftet, vil SEO industriens netværk,
blog's, forums og nyhedsbreve summe som bier udover hele nettet
om hvem der nu steg i pagerank og hvem der droslede ned.

Det kan minde om en af disse naturfilm på discovery-kanalen
hvor man ser at lige så snart et vandhul tørrer ud så forlader
dyrene omgående stedet.
På et tidspunkt vil monsun regnen komme og fylde vandhullet
igen og vildet vil vende tilbage for at drikke og æde hinanden.

Seneste Google dance var den 22 juni dette år
og følgende er en liste over et par af datidens danse:
  • Juni 22, 2004
  • Juni 1, 2004
  • April 22, 2004
  • April 07, 2004
  • Marts 19, 2004
  • Febuar 11, 2004
  • Januar 26, 2004
  • Januar 11, 2004
  • December 23, 2003
  • December 6, 2003
  • November 20, 2003
Gennemsnit perioden imellem hvert crawl baseret på de forgange
dage er lidt over 20 dage.
Det korteste interval er på cirka to uger og den længeste periode
uden et re-index var på næsten 40 dage.
Der er nu gået lidt over 35 dage siden vi sidst opserverede at en
Google dance var i færd med at vende op og ned på de mange
søgeresultater, så mon ikke vi ser en ny Google dance når som helst?
Det vil være tidsrummet hvor du kan iagttage om al det
arbejde du har lagt for dagen de seneste uger nu også giver bonus.

onsdag, juli 21, 2004

Blinkx BroadBand

Næste generation af søge-værktøj

Blinkx er udstyret med en selvlærende algoritme som forstår
hvad brugeren læser på en computerskærm.
Blinkx indsamler ikke personlige oplysninger, men arbejder
lige så stille i baggrunden.

Når som helst du ser en hjemmeside i browseren, læser en nyhed,
checker din e-mail eller skriver et dokument, så vil Blinkx
automatisk være klar med forslag/alternativer fra webben,
nyhedskanalerne, eller lokale filer.

Blinkx vil forandre måden hvorpå du finder og får adgang til al slags
information fra hele verden, uden at skulle søge i det uendelige.
Blinkx vil øjebliklig linke dig til informationen du leder efter,
om det så er på webben, fra online nyheds resourcer eller fra filer
på din egen PC'er.

Microsoft er igang med at udvikle lignende software som vil være
integreret i næste version af styresystem "Longhorn".
Google og Yahoo siges at arbejde for fulde damp på deres version
for at kunne hamle op med konkurrenterne.
Google-værktøj skal udfordre Microsoft »

I den nære fremtid, har Blinkx planer om at kunne tilbyde adgang
til at søge information fra database centre, netværks PC'er, harddiske.

Ved at kombinere internetsøgning, RSS feeds, evnen til at indsamle
relevant information som er gemt på en computer, er Blinkx et godt
bud på næste generation af hotte søge-værktøj.
Blinkx BroadBand »

Lookout120.exe
Lookout er det personlige søgeværktøj til dit postprogram Outlook.
Programmet er netop blevet publiceret af Microsoft og er gratis
at downloade, dog er frigivelsen pt. uden support.

Programmet giver dig mulighed for lynhurtigt at søge i mail's,
kontakter, kalender, opgaver, data fra exchange, samt i
dine filer på computeren.

Systemkrav:
Microsoft Outlook 2000, Outlook XP, eller Outlook 2003
skal være installeret på din computer.
Outlook Søgeværktøj »

søndag, juli 18, 2004

Google Backlink Update

Google justerer deres algoritme

Google har netop opdateret og ændret i backlink algoritme
Det er overraskende at se en fordobling af backlink
til både index + til alle mine undersider.
(link:http://www.dit-domæne.dk)

Det ser ud som om Google er begyndt at vise backlink med
pagerank PR1,2,3 og ikke kun 4/10 - 10/10 som tidligere.
Hvad mon Google er ude på med dette træk?

Et svar kunne være at Google ser bort fra deres
Back Link theory (PR4) og er begyndt at tælle link
baseret på tema uden at skele til om linket opnår
PR-0 eller mere.

Algoritmen vægter tema fra sider du modtager et link fra.
Selv sider med høj PR uden relevans qua temaet vises ikke
længere og vil influere på næste PAGERANK update?

Liste over de populæreste sider i Google,
dem med flest backlink.
PageRank 10 liste »

Qoute: Content is king, SEO is the Throne.

fredag, juli 16, 2004

Google Toolbar Update

Google Toolbar Introducerer Browse via Navn
Google har introduceret en ny feature til deres populære toolbar.
Opgraderingen kaldes "Browse by Name" giver brugeren mulighed for
at taste et navn/brand i Internet Explorer's adresse bar og Google vil
på grundlag af søge strengen finde det bedste match på en hjemmeside.

Exempler på at den ny feature fungerer ubeklageligt baseres på søgninger
hvor "ADIDAS",
"CARLSBERG", "DFDS", og "FIFA" er anvendt som
keywords, der blev
indtastet i IE's adresse bar, og som bragte mig
frem til de respektive sider.

Hvis et ord/navn ikke er et kendt brand/match, bliver brugeren ledt til
Google SERP, dog kun hvis Google er computeren's default søgemaskine.

Pt. er opgraderingen indbefattet qua download af Google toolbar.
Hvis du som bruger allerede har toolbaren installeret, vil Google
automatisk integrere opdateringen over de næste par uger.
Ønsker du derimod ikke vente på at dette sker kan du blot downloade
den seneste version af Goggle toolbar.

Download Google Toolbar »
Opsætning af Google search kode »


Andy Beal fra Searchenginelowdown skriver om en interessant
observation
i forbindelse med Goggles nyeste tilføjelse:

"I en tid hvor Google forsøger at forhøje deres afkast på Adwords,
introducerer de en service som ser ud til at eliminere Google's SERP
sider
og alle deres AdWords kunder. Interessant..."

Hvorfor mon Google ønsker at bypasse potentiel afkast ved at udvide
med en feature i stil med "Browse by Name" ?

Fordi dette er en unik og speciel IE feature, eller kan det være fordi de
ønsker at integrere noget som Microsoft selv skulle have gjort ?

Kun folkene på bjerget Google Labs » kender den rigtige årsag.

onsdag, juli 14, 2004

Søgemaskineoptimering

Kan jeg forbedre min ranking i Google på søgeordet "søgemaskineoptimering" er et scenario som jeg vil teste.

Til formålet benytter jeg google toolbar + meta tags analyzer.
(backlink test, PR samt keyword analyse)

Først finder jeg top 10 - 20 ved at søge på ordet søgemaskineoptimering, dernæst tester jeg pagerank PR (0/10 - 10/10) for hver enkelt side samt finder sider der linker til hver især. (relevans i både ind/udgående link)

Til sidst analyserer jeg hjemmesidernes title, beskrivelse, og søgeordenes popularitet for at danne mig et billede af hvad der ligger til grund for den enkelte hjemmesides ranking.

Ingen kender Google's algoritme 100%, men ved at teste hjemmesider der er listet i top 10 - 20 kan man ved at sammenligne testresultater f.eks finde ud af at google pt. vægter udveksling af link, linkbytte, linkpopularitet som en del af algoritmen der udløser en høj pagerank.

Eksempel på et SEO Firma's rank
Rank no.2 aizee.dk har en PR 5/10 og med 61 backlink og tildeles position no.2 på søgeordet "søgemaskineoptimering"

Linkpopularitet
Findes der mange sider der peger på/linker til din hjemmeside og de har minimum PR 4/10 vises de i resultaterne og her har Aizee.dk 61 link, hvilket giver siden en fornem no.2 ranking PR.

Min egen side opnår en 12 plads med 3/10 PR og en metatags keyword analyse på 100% og et enkelt 5/10 site der linker, nemlig mit eget index.
(desværre er der ingen 4/10 sider blandt dem der linker og derfor er det kun mit index der tæller eller google har ikke opdateret backlink endnu fordi jeg ved der er flere derude der linker til min side med "ANCHOR TEXT" guidelines til søgemaskineoptimering)

Umiddelbart ser det ud til at være en overkommelig opgave at forsøge at øge min rank fordi de fleste konkurrende sider's linkpopularitet er fremkommet ved at linke fra deres undersider eller kundesider.
Jeg vil dog bestæbe mig på at udveksle link til beslægtede hjemmesider. ( og undgå sider med rederict link)

Teori
Det ser ud til at sider hvor indholdet er mere business orienteret eller hvor vedkommende er registreret som PPC bruger (I kategorien søgemaskineoptimering) får fortrinsret dog uden at jeg kan dokumentere påstanden.

I øvrigt mener jeg at have læst et sted at Google anvender "trafikmåling" alså indregner en klik popularitet
i algoritmen, men igen det er omend endnu sværere at påvise.
Derimod er det 100% sikkert at linkpopularitet spiller en overordenlig stor rolle hvis man ønsker at ens hjemmeside skal have en chance for en ranking i top 10.

Hvordan finder man så lige linkpartnere med en høj PR værdi,
som er villig til at linke til din hjemmeside.
Du kan selvfølgelig følge den manuelle metode som beskrevet her,
men med PR prowler kan du automatisere hele processen, beregne
effekten af din indsats i løbet af nul komma fem.

Det eneste du nu skal gøre er at sende en mail til indehaverne
af de sider PR prowler har fundet frem og som skal være med til at give din hjemmeside et "MEGA PAGERANK BOOST"

Sidst men ikke mindst, så vil den slags analyse værktøj give dig
den nødvendige indsigt og du vil lære at se sammenhænge/tendenser
som du aldrig selv ville kunne gennemskue, for slet ikke at forglemme et enormt forbrug af værdigfuld tid, som kunne bruges på at markedsføre dine produkter.

Download PR prowler »

fredag, juli 09, 2004

Accessibility og Usability

En hjemmeside er brugervenlig hvis fire kriterier opfyldes

• Web usability - Brugere af din hjemmeside kan finde hvad de søger nemt og hurtigt.
• Web accessibility - Alle Internet brugere kan benytte din side ligegyldigt hvilken browser de anvender.
• Web credibility - En hjemmeside skal fremstå troværdig hvis du vil have varige forbindelser med dine besøgende.
• Søgemaskineoptimering - Internet brugere skal nemt kunne finde din hjemmeside.

I følge Usability Expert Jakob Nielsen
Usability af hjemmesidens udseende/anvendelse er nødvendig
hvis den skal overleve.
Hvis en hjemmeside er vanskelig at benytte, vil brugeren forlade siden.
Hvis hjemmesiden ikke klart beskriver hvad der tilbydes eller hvordan siden anvendes, vil brugeren forlade siden.

Hvis en bruger mister overblikket på hjemmesiden, eller hvis informationen er vanskelig at forstå/læse og slet ikke imødekommer brugerens spørgsmål, ja så er de væk for altid.

Summa sumarum
Brugerne skal ikke først læse en manual eller på anden måde bruge lang tid på at forstå grænsefladen/objekter.

Der er mange andre hjemmesider til rådighed; At forlade siden er
en brugers første reaktion når der opstår besværligheder.
Useit.com »

mandag, juli 05, 2004

Web Analyse af Internet Medier

Succes på Statestik
Internettet er stadig et annoncemedie i fremgang.
I det første kvartal i 2004 opnåede internetmedierne
en fremgang på tre procent sammenlignet med samme
kvartal 2003 målt på annonceomsætning.
Danske Internet Medier »
Amsterdam - Maj 3 2004 - OneStat.com (www.onestat.com),
Største udbyder af real-time intelligent web analyser,
har rapporteret at Google's global brugs andel stadig er stabil
og at Google's søge side er nummer et iblandt søgemaskiner fra
hele verden. Google's globale brugs andel er steget fra
56.1 percent til 56.4 percent. Google's globale brugs andel
er steget 0.3 procent de sidste 5 måneder.

Yahoo's globale brugs andel viser sig også at være stabil.
Den anden største søgemaskine på webben har en global
brugs andel på 21.1 procent.

DE 7 største søgemaskiner på webben er:

1. Google 56.4%
2. Yahoo 21.1%
3. MSN Search 9.2%
4. AOL Search 3.8%
5. Terra Lycos 2.0
6. Altavista 1.7%
7. Askjeeves 1.7%

OneStat.com real-time web analyse »

fredag, juli 02, 2004

Største Søgemaskine på Internettet

World Records

Google, med omkring 2.215 billion sider,
er indehaver af det største konstante-opdaterede index
af hjemmesider iblandt alle verdens søgemaskiner
(Ifølge Guinness book of World Records)

Test de nyeste sider optaget i Google »

Google og Yahoo har siden deres indbyrdes brud spyttet tjenester ud som på samlebånd, Gmail, personlig søg, ændret interface, toolbar ect.

Medens kampen om brugernes gunst huserer har vi ikke hørt meget fra Microsoft søgemaskine (MSN), men det betyder ikke at de har ligget på den lade side, tværtimod.
MSN har ambitioner om at revolutionere begrebet "søgning" og skabe
den bedste søgemaskine verden til dato har set.

Softwaremastodonten har investeret 100 millioner dollar til udforskning, udvikling og markedsføring af nye værktøjer til MSN søge tjeneste.

Ifølge Microsoft kan brugerne se frem til en hurtigere og mere
brugervenlig søgetjeneste uden alt for mange distraherende reklamer.

En væsentlig forbedring skulle være skærpelse i relevante
søgeresultater, idet træfsikkerheden skulle øges med 50 procent.
Dette vil opnåes ved at fjerne betalte listninger fra søgeresultaterne der pt. leveres af Yahoo/Inktomi.

Test MSN's nye look »
Beta test af MSN ny søgeteknologi »
MSN søgning via PDA »

Microsoft er stadig langt fra deres drømmemål, men med deres nyeste styresystem Longhorn med integreret desktop søgning er grunden lagt til at give både Google og Yahoo kamp til stregen.

Microsoft har planer om at integrere søgningen til et langt
dybere plan end blot til søgning via internettet.

Søgninger skal kunne integreres med information i personlige computere, e-mails, databaser, og i virksomheders intranet, samt mulighed for at søge på nettet direkte fra programmer som Word og Excel, uden hele tiden at skulle skifte imellem programmer og et browser vindue.

Microsoft's håb for fremtidens søgetjeneste »

Microsoft's tester egen søgemaskine algoritme »